Dr. Juliane Jarke

ifib, Institute for Information Management Bremen

E-Mail: jjarke[at]ifib.de

Fachgebiet: Technikforschung

Forschungsschwerpunkte

Transformation und Innovation im öffentlichen Sektor; Organisation, Wissen und Lernen in Web-basierten Communities; Big data und soziale Dateninfrastrukturen in virtuellen Forschungsgruppen



Berufliche Stationen

Seit 2016
Teilprojektleiterin im EU-Projekt MobileAge zu Participatory Design, Civic Technology and Open Government Data

Seit 2014
wissenschaftliche Mitarbeiterin in der AG Informationsmanagement an der Universität Bremen

2013-2014
wissenschaftliche Mitarbeiterin im Centre for the Study of Technology and
Organisation an der Lancaster University Management School

Seit 2009
unabhängige Expertin bei der Europäischen Kommission zu den Themen eInfrastructures und Digital Science

2008
Stagiaire in der Abteilung eInfrastrukturen in der Europäischen Kommission, DG Informationsgesellschaft und Medien, Brüssel, Belgien

2005 - 2006
wissenschaftliche Mitarbeiterin bei Rambøll Management GmbH im Kompetenzzentrum IT Management und Innovation, Hamburg

Ausserdem Mitarbeit in diversen eGovernment Projekten (u.a. eGovernment Monitor Network, Baltic Rural Broadband Project, ePractice).


Ausbildung & Abschlüsse


2014
PhD: Organisation, Work and Technology, Lancaster University Management School

2008
Master of Arts: Philosophy, University of Hamburg

2007
Master of Science: IT, Management and Organisational Change, Lancaster University Management School

2005
Bachelor of Science: Informatics, University of Hamburg

 

Stipendien, Preise, Auszeichnungen

2008 - 2012
ESRC-funded PhD with complementary LUMS

2006 - 2007
Best Academic Performance Award MSc ITMOC

2001 - 2002
Awarded scholarship of the Friedrich Naumann foundation

Relevante Publikationen

  1. Jarke, J. (2016, forthcoming): Community-based evaluation in online communities: On the making of ‘best practice’. In: Journal of Information Technology and People.
  2. Breiter, A./Jarke, J. (2016): Datafying education: How digital assessment practices reconfigure the organisation of learning. In: Communicative Figurations Working Paper Series, No. 11 (2016), www.kommunikative-figurationen.de/fileadmin/redak_kofi/Arbeitspapiere/CoFi_EWP_No-11_Breiter_Jarke.pdf
  3. Rajão, R./Jarke, J. (2016): The materiality of data transparency and the (re)configuration of environmental activism in the Brazilian Amazon. Latin American and European Meeting on Organization Studies, 6-9 April 2016. Viña del Mar, Chile.
  4. Jarke, J. (2015): “Networking” a European community: The case of a European commission eGovernment initiative. ECIS 2015 Completed Research Papers. Paper 86.
  5. Jarke, J. (2015): Considering the practicing of sociomaterial research and its enactments. European Group for Organizational Studies Colloquium, 2-4 July 2015, Athens: EGOS
  6. Jarke, J. (2014): Performances of associations: Sociomaterial orderings and configurations of a European eGovernment ‘community of practice’. PhD thesis, Lancaster University.