Communicative Figurations of ethical debates in the field of the economy

Deliberative and moralizing communication in media change


Principal investigator: Prof. Dr. habil. Stefanie Averbeck-Lietz

Project Assistant: Rebecca Venema

The research objective is to analyse public debates on morals and value orientations focussing on the economic field in times of economic crises. The discussions surrounding the bankruptcy of Lehman Brothers in 2008 are taken as an example for an exploratory case study. Theoretically the project is grounded in concepts of “moral communication” (Bergmann/Luckmann 1999), of “practical discourse” (Habermas 1988) and the approach of “communicative figurations” (Hepp/Hasebrink 2014 with reference to Elias). The crucial question addresses the quality of moral debates in the German public sphere(s), especially in financial blogs of economic experts. The analysis is guided by the question how value orientations are communicatively constructed in these selected blogs: How do (elite) bloggers communicate about which value orientations in the field of economics? Which references to discourses in the mass and media of public record are established? These explorative questions are analysed via qualitative content analysis. A categorical scheme for the differentiation of moralizing and deliberative forms of communication has been developed in initial case studies (cf. Working Paper No. 7, Creative Unit).

Research Field: Field

Publications:

Stefanie Averbeck-Lietz/Michael Meyen (Hrsg.) (2016): Handbuch nicht-standardisierte Methoden in der Kommunikationswissenschaft. Wiesbaden: Springer VS.

Stefanie Averbeck-Lietz (2015): Soziologie der Kommunikation. Die Mediatisierung der Gesellschaft und die Theoriebildung der Klassiker. Berlin: de Gruyter-Oldenbourg.

Averbeck-Lietz, Stefanie (2015): Eliseo Verón leído desde la perspectiva de los estudios en comunicación alemanes: Semio-Pragmática, comunicación e investigación en mediatización. In: Estudios, No. 33 (Jan./Juni 2015), S. 151-163.

Averbeck-Lietz, S./Hepp A./Venema R. (2015): Communicative Figurations of Financial Blogging: Deliberative and Moralizing Modes of Crisis Communication during the Eurocrisis. In: M. Fugl Eskjaer/S. Hjarvard/M. Mortensen, Hrsg. The dynamics of mediatized conflicts. New York: Peter Lang, S. 71-89.

Averbeck-Lietz, S./Hepp A./Venema R. (2015): Communicative Figurations of Financial Blogging: Deliberative and Moralizing Modes of Crisis Communication during the Eurocrisis. In: Communicative Figurations Working Paper Series, No. 7, Januar 2015, http://www.kommunikative-figurationen.de/fileadmin/redak_kofi/Arbeitspapiere/CoFi_EWP_No-7_Averbeck-Lietz-Hepp-Venema.pdf.

Averbeck-Lietz, S./C. Sanko (2015, im Druck): Kommunikationsethik im Feld der Wirtschaft: Praktischer Diskurs oder Moralisierung? Konzeption eines Forschungsprojektes und Fallstudie. In M. Prinzing/M. Rath/C. Schicha/I. Stapf, Hrsg. Neuvermessung der Medienethik. Bilanz, Themen und Herausforderungen seit 2000. Weinheim: Beltz/Juventa, 162-176.

Averbeck-Lietz, S. (2015): Schnittstellen zwischen Kommunikationsgeschichte und Mediatisierungsforschung. Ein Beitrag zur theoretischen Fundierung kommunikationsgeschichtlicher Forschung. In: S. Kinnebrock/C. Schwarzenegger/T. Birkner, Hrsg. Theorien des Medienwandels. Köln: von Halem, 250-276.

Averbeck-Lietz, S. (2014): Transparenz, Verantwortung und Diskursivität als Herausforderungen einer Ethik der Online-Kommunikation. In: A. Kutsch/S. Averbeck-Lietz/H. Eickmans, Hrsg.Kommunikation über Grenzen: Beiträge deutschsprachiger Kommunikationswissenschaftler zu Ehren von Joan Hemels. Münster: Lit, 79-107.

Averbeck-Lietz, S. (2014): Understanding mediatization in “First modernity”: Sociological classics and their perspectives on mediated and mediatized societies. In K. Lundby, Hrsg. Mediatization of communication: Handbook of communication science. Berlin: De Gruyter, S. 109-130.

Averbeck-Lietz, S. (2013): French and Latin American perspectives on mediation and mediatization: A lecture note from Germany. In: Empedocles: European Journal for the Philosophy of Communication, Vol. 3, No. 2, pp. 177-195.

Presentations:

Averbeck-Lietz, S. (2015): Responsibility (as a Form of Resistance) in Mediatized Worlds - A Historical Perspective. Or: 100 years of Claims for Responsibility in Public Communication. International Conference "Responsibility and Resistance", Wein, 10.12.2015 (Österreichische Akademie der Wissenschaften).

Averbeck-Lietz, S./Sanko, C./Venema, R. (2014): „Die kommunikativen Figurationen von Ethik im Feld der Wirtschaft. Diskurs oder Moralisierung? Zwei explorative Studien zu Fach- und Branchenzeitschriften sowie Blogs“. Jahrestagung Deutsche Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), 29.5.2014, Passau.

Averbeck-Lietz, S./Venema, R./Sanko, C. (2014): „Communication ethics in times of crisis. The case of the financial crisis in the German public sphere“. Tagung „Cycle de Conférences Erasmus. Sémaine Internationale“, IUT Info-Com, Université Lille 3 Charles de Gaule, 3.11.2014, Lille/Frankreich.

Averbeck-Lietz, S./Venema, R. (2014): „Moralizing shame or deliberating value orientations? The communicative figuration of the financial crisis in German elite blogs“. Biannual Conference der European Communication Research and Education Association (ECREA), 14.11.2014, Lissabon/Portugal.

Averbeck-Lietz, S./Sanko, C. (2013): „Die kommunikative Figuration von Ethik und Moral in mediatisierten Wissensgesellschaften am Beispiel der Wirtschaftsethik“.
Tagung der Fachgruppe „Medien- und Kommunikationsethik“ der DGPuK, Hochschule für Philosophie, 15.02.2013, Munich.