Mediatized Localities of Urban Communities


Principal investigator: Prof. Dr. Andreas Hepp

Project Assistants:Piet Simon, Monika Sowinska

Early research on media change and mediatization shared the thesis that an increasing communicative connectivity would result in a loss of relevance concerning “locales” and “localities”. While it quite quickly became obvious that this thesis is insufficient as a general assessment, it remained an implicit reference point of much research in the field of digital media and communitization: For the most part, questions of “online communities” were the focus of this research. In contrast to this, local communities remain central in the lives of most people – but these local communities are increasingly mediatized. The aim of the sub-project is to take these considerations as a starting point for developing research instruments for investigating the communicative figurations of mediatized local communitization. Comparative case studies on processes of media-related local community-building in different generations (young people, comparing elderly) shall help to develop an approach for a more comprehensive investigation of that topic. On the one hand, we analyse data with reference to urban communitization from a project on mediatized everyday worlds of translocal communitization that is part of the priority research program “Mediatized Worlds”. On the other hand, we conduct studies on mediatized communitization localities (venues, public spaces and arcades, cultural institutions, etc.). As part of this project “researching learning” is applied as a testing of media-ethnographic mapping of such mediatized communitization localities in the city.

Research Field: Relationship

Publications:

Hepp, A. (2013): Vergemeinschaftung. In C. Wünsch/H. Schramm/V. Gehrau/H. Bilandzic, Hrsg. Handbuch Medienrezeption. Baden-Baden: Nomos, 361-375.

Hepp, A. (2015): Medyatikleş en Kültürler. Istanbul: *dipnot. (Turkish translation of “Medienkultur” / “Cultures of Mediatization”)

Hepp, A. (2015): Transcultural communication. Malden: Wiley Blackwell.

Hepp, A. (2016) Pioneer communities: Collective actors of deep mediatisation. Media, Culture & Society, in print.

Hepp, A. / Berg, M. / Roitsch, C. (2015): Mediengeneration als Prozess: Die mediengenerationelle Selbstpositionierung älterer Menschen. In: Medien & Altern 6/15, 19-33.

Hepp, A./Berg, M./Roitsch, C. (2014): Mediatisierte Welten der Vergemeinschaftung: Kommunikative Vernetzung und das Gemeinschaftsleben junger Menschen. Wiesbaden: VS.

Hepp, A./Berg, M./Roitsch, C. (2014): Mediatized worlds of communitization: Young people as localists, centrists, multi-localists and pluralists. In: Hepp, Andreas/Krotz, Friedrich (Hrsg.): Mediatized worlds: Culture and society in a media age. London: Palgrave, S. 174-203.

Hepp, A./Berg, M./Roitsch, C. (2016): Investigating communication networks contextually: Qualitative network analysis as cross-media research. In: MedieKultur, Spring 2016 (accepted)

Hepp, A./Hitzler, R. (2014): Mediatisierung von Vergemeinschaftung und Gemeinschaft: Zusammengehörigkeiten im Wandel. In F. Krotz, Hrsg. Mediatisierung sozialer Welten. Synergien empirischer Forschung. Wiesbaden: VS, 35-52.

Hepp, A./Roitsch, C./Berg, M. (2016): Kontextualisierte Kommunikationsnetzwerkanalyse: Qualitative Netzwerkanalyse in der Kommunikations- und Medienforschung am Beispiel der mediatisierten Vergemeinschaftungshorizonte junger Menschen. In: Hollstein, Betina / Straus, Florian (Hrsg.): Qualitative Netzwerkforschung. Konzepte, Methoden, Anwendungen. Wiesbaden: VS, in print.

Presentations:

Hepp, A. (2014): „Die mediatisierte Stadt: Kommunikative Figurationen lokaler Vergemeinschaftung“. Ringvorlesung „Stadt und Kommunikation“ der Universität Bremen, 13.5.2014, Bremen.

Hepp, A. (2014): Leben in der mediatisierten Stadt — oder: Wie sich unsere Vergemeinschaftung in der Stadt mit Medien verändert. Vortrag in der Reihe „Wissen um 11“, im Haus der Wissenschaft, Bremen, 25.10.2014.

Hepp, A. (2014): Science Communication in the Mediatized City: Challenges and Opportunities. PLACES of Scientific Culture conference, 11th March 2014, Haus der Wissenschaft.

Hepp, A. (2016): Events einer Pioniergemeinschaft: Meet-Ups und Events der Quantified-Self-Bewegung, Vortrag auf der Tagung” Hybridisierung inszenierter Ereignisse. Zur Diskussion zeitgeistiger Veranstaltungen”, Technischen Universität Dortmund vom 08. - 09.04.2016.

Hepp, A. (2016): Promoting a ‘logic of datafication’? Pioneer Communities as reflexive actors of deep mediatization, Vortrag auf der ICA-ProConference “Big Data Alternatives”, 8 June 2016, Fukuoka, Japan

Hepp, A. / Kubitschko, S. / Simon, P. / Sowinska, M. (2015): Community building in the mediatized city. Vortrag im Rahmen der ECREA TWG MEDIA & THE CITY 2015 CONFERENCE Urban Media Studies: Concerns, intersections and challenges, University of Zagreb, Faculty of Political Science, 24-25. September 2015

Hepp, A. / Kubitschko, S. / Simon, P. / Sowinska, M. (2015): Kommunikative Figurationen der Vergemeinschaftung in der mediatisierten Stadt. Vortrag im Rahmen des Workshops “Medien, Stadt, Bewegung: Medienwandel und kommunikative Figurationen des städtischen Lebens“, 04.12.2015 und 05.12.2015, Haus der Wissenschaft, Bremen, CU „Kommunikative Figurationen“

Hepp, A./Roitsch, C./Berg, M. (2014): Kommunikative Figurationen der Stadt: Mediatisierte Vergemeinschaftung im Urbanen. Vortrag im Kolloquium der CU Kommunikative Figurationen, 15.10.2014, Bremen.

Hepp, A./Simon, P./Sowinska, M. (2016): Community building and public places in the mediatized city, Vortrag auf der ICA Annual Conference “Communicating with Power” 9-13 June 2016, Fukuoka, Japan.