Transformations in the field of education

Communicative Figurations of the school as a mediatized educational organization


Principal investigator: Prof. Dr. Andreas Breiter

Project Assistant:Arne-Hendrik Schulz

In the process of mediatization, communication in schools is increasingly intertwined with media technologies. Schools as institutions in the social field of education are confronted with specific change processes as the mediatized life-worlds of children meet the life-worlds of their teachers, leading to an intergenerational clash.

If we consider organizations as being communicatively constituted, two main communicative figurations can be identified in schools: school management and teaching and learning. This means that both technological innovations and educational reform have to be taken into account. This ranges from concepts for digital literacy to school improvement programs and knowledge management systems.

The change processes are neither linear nor predictable. Rather, they are influenced by conservative forces of inertia and ongoing conflicts on all levels of the school system. Furthermore, the change processes follow different paths in different countries. The project will take a closer look at historical and current developments in the mediatization of schools in the UK and in Germany. This will be based on case studies, which will later help to identify patterns of transformation, leading to a long-term analysis of up to three countries.

Research Field: Field

Publications:

Jarke, J. (revised and re-submitted) Community-based evaluation in social media networks: Considering the materiality of (making) ‘best practice’, Journal of Information Technology and People.

Jarke, J. (revised and re-submitted) Performing Associations: Online Communities as Sociomaterial Configurations, Journal of Information Systems Research.

Breiter, A./Averbeck, I./Welling, S./Schulz, A.H. (2015): Der Medienpass als Instrument zur Förderung von Medienkompetenz. Düsseldorf: Landesanstalt für Medien Nordrhein-Westfalen.

Breiter, Andreas; Björn Eric Stolpmann; Zeising, Anja; (2015): Szenarien lernförderlicher IT-Infrastrukturen in Schulen: Betriebskonzepte, Ressourcenbedarf und Handlungsempfehlungen. Gütersloh: Bertelsmann Stiftung.

Breiter, A./Welling, S. (2015): Die mediatisierte Schule und der Einsatz digitaler Unterrichtsmaterialien im Spiegel aktueller Studien. In: Computer + Unterricht, Nr. 98 - Unterrichten mit digitalen Materialien, S. 42-43.

Jarke, J. (2015) “Networking” a European Community: The Case of a European Commission eGovernment Initiative. ECIS 2015 Completed Research Paper. Paper 86.

Welling, S./Breiter, A./Schulz, A.H. (2015): Mediatisierte Organisationswelten in Schulen - Wie der Medienwandel die Kommunikation in den Schulen verändert. Wiesbaden: Springer VS.

Jarke, J. (2014) Performances of associations: Sociomaterial orderings and configurations of a European eGovernment ‘community of practice’. PhD thesis, Lancaster University.

Breiter, A. (2014): Schools as mediatized organizations from a cross-cultural perspective. In A. Hepp/F. Krotz, Hrsg. Mediatized worlds. Basingstoke u.a.: Palgrave Macmillan, 288-303.

Breiter, A./ Groß, L. M./Stauke, E. (2013): Computer-based large-scale assessments in Germany. In: D. Passey/A. Breiter/A. Visscher, Hrsg. Next generation of information technology in educational management. Heidelberg: Springer, 41-45.

Schulz, A. H./Breiter, A. (2013): Organization Culture Analytics auf Basis von eLearning-Systemen am Beispiel von Schulen. DeLFI 2013, 8.-11.9.2013. Bremen: Köllen Druck + Verlag, 95-106.

Breiter, A./S. Welling/A.H. Schulz (2011): Mediatisierung schulischer Organisationskulturen. In A. Hepp/F. Krotz, Hrsg. Mediatisierte Welten: Beschreibungsansätze und Forschungsfelder. Wiesbaden: VS, 113-135.

Presentations:

Jarke, J./Breiter, A. (2015): Datafying education: How digital assessment practices reconfigure the organisation of learning. Soziologie der Bewertung Workshop, 10.-11. Dezember 2015, Bremen.

Breiter, A./Zeising, A. (2015): Szenarien lernförderlicher IT-Infrastrukturen in Schulen: Betriebskonzepte, Ressourcenbedarf und Handlungsempfehlungen. LernLab Schule: Lernen mit digitalen Medien, 06.11.2015, Berlin.

Breiter, A./Hepp, A. (2015): Digital traces: Möglichkeiten der "bedeutungsvollen" Analyse von komplexen Online-Daten. Gemeinsame Jahrestagung der Fachgruppen Computervermittelte Kommunikation und Soziologie der Medienkommunikation der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikations­wissenschaft, 6.-7.11.2015, Berlin.

Breiter, A. (2015): Tablet oder Buch? Schulische Bildung in Zeiten des Medienwandels. Medienkompetenztag Schleswig-Holstein, 29.9.2015, Kiel.

Breiter, A. (2015): Mobiles Lernen mit Tablets – Was können wir von anderen Ländern lernen?. Fachtagung "Mobiles Lernen mit Tablets". Landesakademie für Fortbildung und Personalentwicklung an Schulen, 19.10.2015, Esslingen.

Breiter, A. (2015): Steuerung im Bildungssystem im Kontext der Mediatisierung. Fachtagung der KMK, 28.9.2015, Berlin.

Breiter, A. (2015): Tablet-Projekte in Schule: Pädagogisch-didaktische Erwartungen, organisatorische Umsetzung und ihre Einbettung in die regionale Medienentwicklungsplanung. Workshop beim Pädagogischen Institut, 27.7.2015, München.

Breiter, A./Meier, D. (2015): Kooperationsmodelle in der Schul-­IT. Europäischer Verwaltungskongress, 5./6.3.2015, Bremen.

Jarke, J. & Breiter, A. (2015) Datafying education: How digital assessment practices reconfigure the organisation of learning. Workshop on Sociology of Valuation, University of Bremen, 10-11th December 2015.

Jarke, J. (2015) Considering the practicing of sociomaterial research and its enactments. 31st EGOS Colloquium, European Group for Organizational Studies, 2-4th July 2015, Athens, Greece.

Breiter, A. (2014): „Big data und kleine Kinder — wie passt das zusammen?“ Fachtagung „Datenschutz in der mediatisierten Schule“, Landesakademie für Fortbildung und Personalentwicklung an Schulen, 23.10.2014, Esslingen.

Breiter, A. (2014): „Neue Formen des Lernens und Lehrens im Zeitalter der Digitalisierung“. BIBB-Kongress, 19.9.2014, Berlin.

Breiter, A. (2014): „Medienintegration in Bildungseinrichtungen“. Runder Tisch Medienkompetenz, Kultusministerium Baden-Württemberg, 14.4.2014, Stuttgart

Breiter, A. (2014): „Mediatization of school politics by information infrastructures for accountability“. Internationaler Workshop der ECREA Temporary Working Group „Mediatization“ zum Tehma „Mediatization of Politics“, 24./25.4.2014, London

Breiter, Andreas (2015): Mobiles Lernen in der mediatisierten Schule. Tagung „Mobiles Lernen mit Tablets“ 16.3.2015. Oldenburg

Breiter, A. (2014): „Medienentwicklungsplanung in Bildungseinrichtungen im Prozess des Medienwandels“. Fachtag Medienpädagogik des Pädagogischen Instituts, 20.2.2014, München

Breiter, A. (2014): „Permanent online. Herausforderungen für die Schule als Organisation“. Kolloquium Medienpädagogik, FB Erziehungswissenschaft, 27.1.2014, Hamburg.

Breiter, A./Christoph, I. (2013): „Innovative Bildungstechnologien in Schulen. Adaptive Lern- und Lehrsysteme zur lernerindividuellen Förderung“. 1. Bildungsmediale, 16.5.2013, Berlin.

Breiter, A. (2013): „Medienintegration und Inklusion im alltäglichen Prozess der Mediatisierung“. iMedia, 14.5.2013, Mainz.

Breiter, A. (2013): „Mediatization of Secondary Schools in Germany: Media literacy and media integration within boundaries of educational governance“. Colloque international en éducation, 2.5.2013, Montréal/Kanada.

Breiter, A. (2013): „Mediatisierung von Schule und Gesellschaft“. Tag der Medienkompetenz auf der learntec, 31.1.2013, Karlsruhe.

Jarke, J. (2013) Modes of Togetherness: On Framing and Performing Membership and Accountability in distributed Communities of Practice. Management Learning Conference, Lancaster University, March 2013.